https://www.sb-roscoff.fr/en/team-marine-chemistry/research-overview

Research Overview

Introduction: 
4 main research topics are developed within our Marine chemistry Research Group:
Paragraphs: 

Climate-change gases exchanged between ocean and atmosphere are studied to estimate the ocean ability to store or release gases involved in heat trapping in the atmosphere (greenhouse gases, such as carbon dioxide (CO2), or in ozone depletion (volatile halogenated organic compounds (VHOC)).

 

CO2
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Chemical tracers of ocean circulation

Nutrients

Chemical tracers have become a key tool for oceanographers over the last few years, to study ocean circulation. Our team implements usual physical tracers as well as two types of chemical tracers:
- natural tracers, or nutrients (silicates, nitrates, phosphates), which can show constant relative concentrations in the deep ocean
-transient tracers (CFCs, CCl4), which are anthropogenic compounds whose concentrations have widely fluctuated over the last decades.

Continuous observation and long-term surveys on the coastal environment are a key component to evaluate anthropogenic impact of coastal ecosystems. Our research group contributes to SOMLIT monitoring program by implementing physicochemical and biogeochemical time-series data in Roscoff.

We also contribute to the European INTERREG-Marinexus program by installing an automated instrument package, called a Ferrybox, onboard the ‘Armorique’ ferryboat (Brittany Ferries). Sensors implemented on this ferryboat allow us to collect a high-frequency dataset (daily cruises between Roscoff andPlymouth) for biogeochemical parameters in Western channel.

High frequency Data
© W.Thomas / SBR / CNRS / UPMC
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The Marine chemistry team has implemented over the last decade a number of sensors delivering continuous data in real time, on buoys or ships of opportunity

Sensors :

on Astan cardinal buoy : meteorological parameters (atmospheric T and P, speed and direction of wind) and oceanographical parameters (Sea Water temperature, Salinity, Dissolved oxygen, pCO2, Fluorescence)

on Ferrybox instrument : Sea Water temperature, Salinity, Dissolved oxygen, pCO2, Fluorescence, CDOM

© W.Thomas / SBR / CNRS / UPMC
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Content text: 

 

Gaz climatiquement actifs

Les travaux sont consacrés à l'étude des échanges de gaz climatiques actifs entre l'océan et l'atmosphère afin de déterminer la capacité de l'océan à stocker ou à émettre des gaz participant à l'effet de serre (dioxyde de carbone (CO2)) ou à la destruction de l'ozone (composés organiques halogénés volatils (VHOC)).

 

Traceurs chimiques de la circulation océanique :

Sels nutritifs & CFC

Dans le domaine de l’océanographie, les traceurs chimiques sont devenus ces dernières années des outils incontournables pour étudier la circulation océanique.

Notre équipe met en œuvre, en complément des traceurs physiques classiques, deux séries de traceurs chimiques :

  • les traceurs naturels (silicate, nitrate, phosphate) qui présentent dans l’océan profond sous certaines conditions des variations conservatives.
  • les traceurs transitoires (fréons, CCl4) qui sont des composés d’origine anthropique dont les teneurs ont largement évoluées ces dernières décennies.

 

Observation des écosystèmes côtiers : SOMLIT

L’observation régulière et à long terme du milieu littoral est indispensable pour évaluer les modifications de ces écosystèmes sous la pression anthropique.

Dans le cadre du Service d’Observation en Milieu Littoral (SOMLIT), l’équipe participe au suivi temporel des paramètres biogéochimiques aux points SOMLIT-Roscoff.

Dans le cadre du programme européen INTERREG-Marinexus, nous exploitons actuellement un système ferrybox sur le navire « Armorique » de la Brittany Ferries. Les capteurs mis en œuvre sur ce ferry (liaison quotidienne Roscoff-Plymouth) permettent un suivi temporel haute fréquence de paramètres biogéochimiques en Manche occidentale.

 

Développement et déploiement de Capteurs in situ :

FERRYBOX & Bouées Intrumentées

L'équipe chimie Marine agrandit chaque année son parc de capteurs déployés, fixes ou mobiles. L'équipe a instrumenté une bouée roscovite (ASTAN) et complété l'instrumentation d'une bouée brestoise (MAREL).

Deux ferrybox sont exploitées, à bord de deux ferries de la Brittany Ferries, l'Armorique et le Pont-Aven.

  • Paramètres suivis sur la bouée ASTAN : SST, SSS, DO, pCO2, fluorescence. L'équipe teste actuellement le nouveau capteur de pCO2 et oxygène (SAMI).
  • Paramètres suivis sur les Ferrybox : SST, SSS, DO, pCO2, fluorescence, CDOM.

 

Intervention sous-marine sur l'instrumentation de la bouée Astan    Ferrybox